Islamic Widget

Wednesday, September 12, 2012

Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat


Alhamdulillah kunjungan saya dan rakan sekelas (afiq, khalil, shamyrool, muiz) ke Kelantan selama seminggu bermula 26 hingga 30 Ogos 2012 memberikan suatu pengalaman yang amat beharga buat kami semua. 
Masjid Pulau Melaka, Kelantan.
Segalanya bermula apabila kami merancang untuk solat maghrib di Masjid Tok Guru ,Pulau Melaka, Kelantan. Perjalanan kami mengambil sedikit masa untuk sampai disana kerana 'pemandu pelancong' kurang pasti jalan untuk kesana. Pelbagai perasaan dan tanggapan yang telah kami buat antaranya "berkemungkinan TGNA dah tunggu kita tu.. " dan lain2...  Setibanya kami disana, perasaan bangga mula berbunga kerana dapat juga sampai untuk solat disana walaupun buat kali kedua bagi diri saya. 
Kediaman MB terletak bersebelahan dengan masjid.

selesai solat, kami berjalan sekitar masjid dan melihat sendiri bagaimana rumah MB Kelantan. Rumah beliau yang sederhana tanpa pagar dan betul-betul bersebelahan dengan masjid mengingatkan kami tentang bagaimana rumah Rasullullah (Allahumma solliala sayyidina muhammad) seperti yang pernah kami dengar dari hadis-hadis. Harta dan pangkat mereka bukan alasan untuk digunakan untuk kepentingan diri sendiri sebaliknya digunakan untuk kepetingan sejagat. 
Dipendekkan cerita, seorang pelajar sekolah tahfiz disitu memaklumkan bahawa kebiasaannya TGNA (singkata dari Tok Guru Nik Aziz) akan berjamaah ketika Isya. oleh yang demikian kami terus bertekad untuk terus menuggu untuk solat isya disini. 
Berimamkan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.
Selesai solat, kami terus 'serbu' TGNA . Soalan pertama yang diajukan beliau adalah "datang dari mana? : Kedah.. ". seterusnya kami tidak melepaskan peluang bergambar dengan beliau walaupun kami dimaklumkan bahawa beliau kurang sihat akan tetapi pemimpin tersebut tetap melayani kami sebagai tetamu (allahu akbar..~) . 
Bergambar kenangan bersama MB Kelantan, TGNA.

*moral of the story : setinggi mana darjat kita antara manusia, tetapi yang membezakan kita hanyalah iman dan taqwa. Jadi janganlah kita sombong sesama manusia. :)
Topi 'R' for Royalti Kelantan... :P




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...